ANTI-MONEY LAUNDERING POLICY
سیاست مبارزه با پولشویی
شرکت یونیکورن فارکس بروکر (به اختصار “شرکت”)، توسط یوانافاکسبی التیدی امور خود را انجام میدهد و تحت استانداردهای بینالمللی مبارزه با پولشویی و قوانین جلوگیری و سرکوب از پولشویی و تامین مالی تروریستی نظارت میشود.
قسمت 1 1.1. زمینه و تعهدات شرکت
1.1.1. بیانیه سیاست
- سیاست شرکت این است که به تعهداتی با جنایتکاران یا تروریستها دست نزند، تراکنشهایی را که ناشی از فعالیتهای جنایی یا تروریستی هستند، پردازش نکند یا هر گونه تراکنشی را که شامل فعالیت جنایی یا تروریستی مانند تأمین مالی برای تروریسم باشد، تسهیل نکند. شرکت تلاش خواهد کرد تا تمامی سیاستها و رویههای لازم برای جلوگیری از پولشویی را اجرا کرده و با تمامی قوانین مربوطه در آن کشورها که شرکت در آنها فعالیت میکند، سازگار باشد.
- مدیران، افسران و کارمندان شرکت در همه زمانها تلاش خواهند کرد تا بهترین استانداردهای اخلاق، اصالت و دقت را در عملیات و اداره شرکت حفظ کنند تا مطمئن شوند که شرکت تصویری خوب و موقعیت مطلوبی دارد و حفظ میشود.
- سیاستها و رویههای مبارزه با پولشویی که باید توسط شرکت رعایت شود، در این دفترچه و هر تغییری که در آن ایجاد میشود، مشتمل است. در صورتی که هر مسئله یا موضوعی توسط این دفترچه آدرس نشده باشد، باید از قوانین مبارزه با پولشویی اشاره شده در بخش 1.1 بالا راهنمایی گرفته شود.
2. مراحل و تعهدات شرکت
2.1. معرفی
2.1.1. وظیفه ایجاد روابط تجاری
شرکت نمیتواند تراکنش یکباری را انجام دهد یا رابطه تجاری را در طول کسب و کار مالی مربوط به یک تراکنش مربوط ایجاد کند مگر اینکه:
رویههای پولشویی در دسترس باشد، به این معنا که:
رویههای اثبات هویت
رویههای نگهداری اسناد؛ و مانیتورینگ؛ شناسایی تراکنشهای مشکوک؛
رویههای گزارش داخلی و سایر رویههای کنترل داخلی و ارتباطاتی که برای جلوگیری و پیشگیری از پولشویی مناسب باشد؛
کارمندان را با وظایف قانونی و رویههای شرکت آشنا کند؛ و
رویههای آموزشی را حفظ کند.
به این منظور، تراکنش یکباری تراکنشی است جز تراکنشی که در طول یک رابطه تجاری ایجاد شده است.
درخواست رسانهای – هرگونه درخواست برای اظهارنظر یا اطلاعات از رسانهها یا منابع دیگر باید به مسئول گزارش دهی پولشویی برای انجام شود.
2.2. رویههای اثبات هویت
شرکت باید بهطور کامل از هویت هر مشتری یا مقطعی (یک “درخواست کننده”) اطمینان حاصل کند تا به زودیترین زمان ممکن پس از برقراری تماس اول و در هر صورت قبل از انت
قال یا پرداخت هر گونه پول به یک شخص ثالث، شواهد قابل قبولی تولید شود یا تدابیر دیگری اتخاذ شود که شواهد قابل قبولی از هویت هر مشتری یا مقطعی (یک “درخواست کننده”) (یک “درخواست کننده”) ارائه شود. اگر به نظر میآید که یک مشتری برای حساب دیگری عمل میکند، تعهدات اثبات هویت به تأمین شواهد کافی از هویت آن شخص ثالث هم میرسد.
در صورتی که شواهد قابل قبول ارائه نشود، شرکت ادامه کاری اضافی نخواهد داشت و به پایان هر توافق که با مشتری بهدست آمده است، پایان میدهد مگر اینکه در هر کدام از این موارد شرکت به نظارت بینالمللی اطلاع دهد. اگر دانش یا شک برای پولشویی وجود داشته باشد، بدون تأخیر باید به مسئول گزارش دهی پولشویی اطلاع داده شود.
روشهای اثبات هویت
شرکت اطمینان حاصل میکند که با یک شخص واقعی یا یک شرکت حقوقی سر و کار دارد و شواهد کافی برای برقراری هویت دریافت شود. زمانی که اعتماد به یک شخص یا شرکت سومی برای شناسایی یا تأیید هویت هر متقاضی قرار میگیرد، مسئولیت قانونی کلی برای اطمینان از اینکه رویهها و شواهد دریافت شده قابل قبول است با شرکت است.
زیرا هیچ فرم اثبات هویت تضمینی به عنوان اصلی، یا نشان دهنده هویت صحیح، ممکن نیست، فرایند شناسایی باید تجمیعی باشد و هیچ اسناد یا منبع داده (به جز پایگاه دادهای که از منابع معتبر متعددی ساخته شده است) برای تأیید همزمان نام و آدرس دائمی نباید استفاده شود.
شرکت همه تدابیر مورد نیاز را برای برقراری هویت مشتریان و صاحبان مشارکت لازم را طبق قوانین و مقرراتی که توسط مقامات پولی صادر شده است، اتخاذ میکند. بدون استثناء، هر مشتری جدید باید توسط یک مشتری موجود معرفی شود و/یا باید یک رابطه موجود با شرکت داشته باشد.
در زیر مثالهایی از شواهد اسنادی مناسب آورده شده است. باید مراقبت شود که هرگونه سند ارائه شده اصلی باشد یا کپیها توسط وکیل، دادرس یا واسط مالی مجاز تصدیق شود. فتوکپی اسناد هویت باید در محیط شرکت و یا در مقابل یک مدیر اجرایی و یا گزارش دهنده پولشویی و یا شخصی که توسط شرکت تعیین شده است، گرفته شود.
در پیگیری
جمعآوری و ثبت اطلاعاتی که شامل دستههای زیر است، ضروری است:
منبع ثروت (توضیح فعالیت اقتصادی که موجب ایجاد داراییهای ناخالص شده است)
ارزش تخمینی دارایی ناخالص
منبع اموال
مراجع یا سندهای دیگر برای تأیید اطلاعات شهرت هنگامی که در دسترس باشند
مشتریان حقیقی
شناسایی باید به رضایت شرکت از طریق مراجعه به اسناد هویت رسمی یا هر گونه شواهد دیگری که ممکن است زیر شرایط موجود مناسب باشد، از جمله، اما به عنوان مثال: نام کامل؛ تاریخ تولد؛ اصالت؛ وضعیت تاهل؛ نام همسر/شوهر، در صورت ازدواج؛ نام والدین؛ آدرس کامل، شامل شماره تلفن و کد شهر؛ شغل؛ اطلاعات درباره درآمد و وضعیت مالی او. اسناد شناسایی باید در زمان باز کردن حساب اعتباری باشند.
شواهد هویت متقاضی باید به صورت زیر گرفته و کپی شوند:
پاسپورت یا کارت شناسایی ملی
شماره ثبت مالیاتی
تأیید آدرس
شرکت باید همچنین شواهد جداگانه از آدرس سکونت دائمی متقاضی را بدست آورد. این باید از بهترین منابع موجود باشد. این شواهد مربوطه ممکن است مستقیماً از مشتری یا از طریق یک موسسه اعتباری یا مالی معتبر در کشور سکونت متقاضی بدست آید.
مشتریان شرکتی
در صورتی که شرکت متقاضی در یک بورس شناخته شده یا تأیید شده لیست شود یا در صورت وجود شواهد مستقل برای نشان دادن اینکه متقاضی یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به یک شرکت یا زیرمجموعه تحت کنترل چنین شرکتی است، به طور معمول از عملیات تجاری معمولی و دقیق عملیاتی علاوه بر چکهای تجاری هیچ گونه احراز هویت بیشتری لازم نیست.
در صورتی که متقاضی یک شرکت غیرقابل لیست شدن است که هیچ یک از مدیران اصلی یا سهامداران اصلی قبلاً حساب با ما نداشته باشند، اسناد زیر از منبع رسمی یا معتبر مستقل بدست آمده و یا بدست آورده خواهند شد:
کپی از گواهینامه تأسیس/گواهی تجاری یا معادل آن؛ شواهدی از آدرس ثبتی شرکت؛ و لیست سهامداران و مدیران.
استخراج از ثبت تجاری یا سند معادل، نشان دادن ثبت عملیات شرکت و اصلاحات.
نام و آدرس تمام افسران و مدیران شرکتی
نام و آدرس صاحبان واقعی شرکتی
مذکره و مواد اساسی که به صورت مناسب با ثبت اطلاعات دیگر در اداره ذخیره میشوند.
توضیح و طبیعت کسبوکار از جمله:
تاریخ شروع کسب و کار؛
محصولات یا خدمات ارائه شده؛
محل کسب و کار اصلی
گزارشات مالی اخیر درباره شرکت (در صورت در دسترس بودن)
صاحبان واقعی
کارشناسان باید احراز هویت را بر روی همه صاحبان اصلی شناسایی شده به ارتباط با اصول زیر انجام دهند:
افراد طبیعی: زمانی که متقاضی یک فرد است، شرکت باید بر اساس اطلاعات و اسناد ارائه شده توسط مشتری، بیانیهای روشن در مورد اینکه مشتری به نمایندگی خودش عمل میکند یا خیر، باید به وضوح تعیین شود.
شرکتهای حقوقی: زمانی که مشتری یک شرکت مانند یک شرکت سرمایهگذاری خصوصی است، شرکت باید ساختار شرکت را بر اساس اطلاعات و اسناد ارائه شده توسط مشتری به اندازه کافی بفهمد تا تأمین کند که ارائه دهنده اعتبارات، صاحبان اصلی سهام و کسانی که کنترل بر اعتبارات دارند، مانند مدیران و کسانی که قدرت دادن دستور به مدیران شرکت را دارند، تعیین شود. از آنجایی که شرکت باید در مورد سهام سرمایهگذاری، احراز هویت بیشتری لازم است، این اصل بدون درنظر گرفتن اینکه سرمایه شرکت به شکل ثبت شده یا سهامنامهای باشد، اعمال میشود.
2.3.کشورهای با ریسک بالا
شرکت باید نگاهی دقیقتر به مشتریان و صاحبان واقعی که در کشورهایی که از منابع معتبر به عنوان کشورهایی با استانداردهای کافی برای مقابله با پولشویی شناخته شدهاند یا با ریسک بالای جرم و فساد شناخته میشوند، اعمال کند. شرکت باید به معاملات انجام شده توسط مشتریان یا صاحبان واقعی مقیم در چنین کشورهایی استانداردهای سختگیرانهتری اعمال کند.
مناطق سرزمینی
خطرات مرتبط با شرکتهای سازمانیافته در مناطق سرزمینی توسط رویههای احراز هویتی که در این راهنماها ذکر شده است پوشش داده شدهاند. با این حال، شرکت باید استانداردهای سختگیرانهتری را برای معاملات انجام شده توسط مشتریان یا صاحبان واقعی که در چنین مناطقی مستقر هستند، اعمال کند.
فعالیتهای با ریسک بالا
مشتریان و صاحبان واقعی که منبع ثروت آنها از فعالیتهایی است که به پولشویی حساس هستند، مورد نظر ارزیابی دقیقتری قرار خواهند گرفت.
مقامات عمومی
افرادی که مقامات عمومی مانند مقامات دولتی، مدیران ارشد شرکتهای دولتی، سیاستمداران، مقامات حزبی و غیره دارند یا داشتهاند، همراه با خانواده و همکاران نزدیک خود، مورد نظر ارزیابی دقیقتری قرار خواهند گرفت.
2.4.مسئولیت تأیید
مسئولیت ارزیابی هویت هر متقاضی جدید هنگام پذیرش مشتری بر عهده MLRO است. رویههای ارزیابی باید تکمیل شود، و شواهد قابل قبولی از هویت متقاضی جدید باید قبل از ارسال توافقنامه مشتری بدست آید مگر در موارد استثنایی (مطابق با نوشتار افسر تطابق).
2.5.رویههای ارزیابی
فرآیند ارزیابی باید با ثبت اطلاعات مربوطه در پرسشنامه شناسایی مشتری شرکت انجام شود.
اگر شک وجود داشته باشد که چه اطلاعاتی برای احراز هویت متقاضی باید بدست آید، کارکنان باید بدون تأخیر با MLRO مشورت کنند و قبل از شروع هرگونه معامله.
2.6.تأیید توسط افسر تطابق
پس از تکمیل، پرسشنامه ارزیابی مشتری باید توسط کارمند یا نفر معین شده توسط شرکت تکمیل و امضا شود و باید به افسر تطابق برای نگهداری سوابق تحویل داده شود. برای هر متقاضی، افسر تطابق باید همچنین فرمها را امضا کند و مسئول انتخاب اطلاعات بیشتر، از جمله اسناد، قبل از انجام معامله برای متقاضی باشد.
2.7.رویههای نگهداری سوابق
شرکت باید تمام سوابق را حداقل 5 سال از تاریخ تکمیل معامله نگهداری کند. این باید شامل سوابق احراز هویت مقابلهکننده و سوابق معاملات با یا برای آن مشتری باشد.
2.8.آموزش
کارکنانی که معاملاتی که ممکن است شامل پولشویی باشد را انجام میدهند یا مسئولیت مدیریتی برای انجام آنها را دارند باید آگاه شوند:
مسئولیتهایشان در چارچوب ترتیبات پولشویی شرکت، از جمله بدست آوردن شواهد کافی از هویت، تشخیص و گزارش دانش یا شک پولشویی و استفاده از یافتههای نقص مواد؛
شناسایی و مسئولیتهای MLRO؛
قوانین و مقررات مربوط به پولشویی؛ و
تأثیر احتمالی بر شرکت، کارمندان و مشتریان شرکت از هر نقض تأمین پولشویی. تمام اعضای کارمندی علاوه بر اطلاعات ارائه شده در این سند، آموزش دورهای دریافت خواهند کرد. این منتظر است که شامل سمینارهایی باشد که توسط افسر تطابق برگزار میشود. کارمندان باید اطمینان حاصل کنند که آنها بهطور منظم دانش خود را در مورد این روشها بهروزرسانی میکنند که جدیت عواقب نقض قانون و مقررات بینالمللی را در نظر میگیرد.
سوابق آموزش پولشویی باید حفظ شود و شامل تاریخها، ماهیت و نامهای گیرندگان چنین آموزشی خواهد بود.
2.9.وظیفه گزارش
برای تمام کارکنان وظیفه قانونی و مقرراتی بر عهده گزارش اطلاعاتی است که به دانش آنها میرسد و که منجر به دانش یا شک یا دلایل قابل قبولی برای دانش یا شک پولشویی میشود. بنابراین، حتی اگر یک کارکنان به طور واقعی اطلاعاتی را نداشته باشد یا به شک نبوده باشد، اما بهطور معقول باید میدانسته باشد یا باید مشکوک بوده باشد و گزارش نکند، او جرم میکند. به این منظور، باید نظارت مداوم بر معاملات مشکوک انجام شود. شناختن مشتریان، مهمترین خط دفاعی شرکت در پیشگیری یا شناسایی فعالیتهای پولشویی است. این مهم است که شرکت هویت مخاطبان جدید را احراز کند و اطمینان حاصل کند که آنها در فعالیتهای تجاری معتبر شرکت دارند و استانداردهای بالای اخلاق و عملکرد تجاری شرکت را با آنها به اشتراک میگذارند.
در گذشته، دانش مربوط به پولشویی به طور گسترده تعریف شده است و شامل: نادیده گرفتن عمدی امور روشن، نادیده گرفتن عمدی و بیتوجهی به تحقیقاتی که یک شخص عقلانی و صادق انجام میدهد، دانستن شرایطی که به چنین شخص صادق و عقلانی نشانهها میدهد یا آنها را به آگاهی میآورد.
شک، براساس یک معیار ذهنی ارزیابی میشود اگرچه به عقب از تخمین ساده میرود.
بهرههای قابل توجه برای مشکوک به وجود نهادن یک آزمون شیءی بجای یک آزمون ذهنی معرفی میکند. بنابراین، این ممکن است شامل کوری عمدی (به عنوان مثال، روی برای امور روشن نگاه کردن)، اهمال (عدم توجه عمدی به انجام تحقیقات کافی) و ناتوانی در ارزیابی کافی حقایق و اطلاعات ارائه شده یا موجود باشد.
بنابراین، شرکت باید اطمینان حاصل کند که کارکنان در شرایط خاص به تمام مراحل عقلانی را برای شناخت مشتری و دلیل معامله یا دستور انجام داده میکنند.
2.10.معاملات مشکوک
معامله مشکوک اغلب معاملهای است که با کسبوکار معتبر شناخته شده مشتری منطبق نیست. بنابراین، تأکید بر شناخت کسبوکار مشتری و نیازهای او میشود. این مسئولیت تمامی کارکنان بر عهده دارد که دانش یا شک پولشویی را گزارش کنند.
پرسشهای زیر ممکن است به تعیین اینکه یک معامله مشکوک است یا خیر، کمک کند:
آیا با فعالیتهای شناخته شده مشتری همخوانی ندارد؟
آیا اندازه معامله با عادت مشتری منطبق است؟
آیا هر معامله دیگری با معامله مورد نظر که شرکت آن را دارد و قابل اطلاعات است، وجود دارد و میتواند برای پنهان کردن پول و هدایت آن به شکلها یا مقاصد یا مشمولین دیگر طراحی شود؟
آیا معامله برای مشتری منطقی است؟
آیا الگوی معاملات مشتری تغییر کرده است؟
آیا دلیلی برای انجام کسبوکار مشتری در کشور مورد نظر وجود دارد؟
آیا روش پرداخت پیشنهادی مشتری عجیب است؟
مشکوک به پولشویی، چنین کوچک که باشد، باید بلافاصله با MLRO بررسی شود. یک فرم داخلی برای گزارش یا دانش پولشویی موجود است.
MLRO موظف است در صورتی که گزارشی از دانش یا شک ارسال شده باشد، به رگولاتور بینالمللی گزارش دهد.
گامهایی همچنین باید برداشته شود تا حسابهای نگهداری شده به نفع مشتریانی که موقعیتهای اعتماد عمومی مانند مقامات دولتی، سیاستمداران و هر حساب مربوط به موجودیتهای مرتبط را نگه دارند، نظارت شود.
2.11.محرمانی
گزارش دادن از شک یک دفاع به درخواست نقض را تشکیل میدهد. با این حال، هر گونه بیانیه به رسانهها یا سایر تبلیغات باید از طریق MLRO یا معاون او مسیردهی شود. به طور مشابه، هرگونه درخواست اطلاعات یا بیانیه باید به او یا معاون او جهت پاسخ مراجعه شود. محرمانی در حین انجام تحقیق بسیار مهم است و به کارمندان یادآوری میشود که از جرم “تیپآف” خودداری کنند.
2.12.گزارش داخلی
کارمندان باید هر گونه شک مرتبط با پولشویی را به MLRO گزارش دهند.
شک باید بهطور کامل مستند شود، از جمله نام و موقعیت کارمند گزارشدهنده، جزئیات کامل مشتری و شرحی از اطلاعاتی که منجر به شک شده است.
تمام پرسوجوهای داخلی صورت گرفته در ارتباط با گزارش باید نیز مستند شود، و دلیل پشت اینکه گزارش ارسال شود یا نشود، باید مستند شود.
MLRO باید به کارمند گزارشدهنده یادآوری کند که از “تیپآف” با موضوع شک گزارش شده، و اینکه اطلاعات مربوط به یک گزارش به هیچ شخص ثالثی افشا نشود.
وظیفه گزارش نیز شامل آن وضعیتهایی است که کسبوکار یا معامله به دلیل موقعیتهای اطرافیانی که درخواست یا پیشنهاد مربوط به آن انجام شده است، ادامه نیافتهاند که شرایط اطراف آن موجب شک پولشویی میشوند.
2.13.گزارش خارجی
MLRO یا نمایندهای که مجاز به وی اعطا شدهاست، درخواستهای گزارششده را بررسی میکند، و در صورتی که پس از بررسی شک برقرار باقی بماند، باید گزارشی به رگولاتور بینالمللی ارسال شود.
هیچ گزارشی که توسط MLRO یا نماینده وی ارسال شده باشد، موضوع رضایت یا تأیید هیچ شخص دیگری نخواهد بود.
برای انجام این ارزیابی، MLRO به هر گونه اطلاعاتی، از جمله اطلاعات “کسب وکار خود را بشناسید” در اختیار شرکت که ممکن است مربوط باشد، دسترسی خواهد داشت. اطلاعات “کسب وکار خود را بشناسید” شامل: اطلاعات مربوط به شرایط مالی مشتری یا هر شخصی که به نام او درخواستی شده یا در حال عملکرد است؛ و ویژگیهای معاملاتی که شرکت با یا برای مشتری انجام داده است.
2.14.پولشویی
به علت قوانین پولشویی، پولهای سپرده شده به هر نحو، باید به همان شکل برداشت شوند.
عدم انجام یا حجم کمترین معامله به این معنی است که کارگزار به عنوان یک صندوق استفاده میشود و UNFXB حق دارد 5 درصد از مبلغ را کسر کند هنگام درخواست برداشت.